Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Plan zagospodarowania Rumi - jak pięść do nosa pasują domki jednorodzinne do okolicznych bloków

Iza Małkowska
Domki wśród bloków wyglądają co najmniej dziwnie. Plan zagospodarowania kuleje.
Domki wśród bloków wyglądają co najmniej dziwnie. Plan zagospodarowania kuleje. iza małkowska
Nielogiczna, chaotyczna, niespójna. Tak widzą Rumię nie tylko jej mieszkańcy, ale i samorządowcy

Rumia jest bardzo dziwnie zabudowana, są domki i bloki, a wszystko pomieszane. Bez większego ładu i składu, bez jednolitego planu zabudowy miasta – w naszej ostatniej sondzie ulicznej na temat Rumi mówili mieszkańcy miasta. - Wystarczy spojrzeć na to, co stoi przy ulicy Dąbrowskiego. Wszystko z innej bajki, nic do siebie nie pasuje, tu wysokie, tam niskie, tu nowoczesne, tam stare. Nie ma spójności.

Sposób zagospodarowania Rumi dzieli także samorządowców. Michał Pasieczny, radny PO zarzuca burmistrz podstawowe braki w planach zagospodarowania centrum Rumi, nad którym radni właśnie debatują.

Nie ma decyzji o lokalizacji ratusza, charakterze ulicy Dąbrowskiego, a najpierw powinniśmy ustalić w końcu te kluczowe decyzje i dopiero następnie uchwalać plan – twierdzi radny. - Poza tym pozostaje jeszcze kwestia tunelu na Piłsudskiego. Ruch samochodów z ulicy Piłsudskiego, po przejściu przez tory ma zostać wpuszczony od strony Urzędu Miasta, przy Galerii Rumia. Jeśli skrócimy zielone światło dla głównej drogi, bo będziemy musieli przywrócić zielone światło spod urzędu miasta, to zakorkujemy skrzyżowanie. Mieszkańcy protestowali w tej sprawie, zebrano nawet ok. 200 podpisów przeciwników budowy tunelu w tym miejscu. Tunel jest bardzo potrzebny, ale w okolicach ulicy Gdańskiej lub dalej w stronę Gdyni.

Burmistrz nie zgadza się z takim postawieniem sprawy.

Umiejscowienie tunelu jest jak najbardziej właściwe – twierdzi E. Rogala-Kończak. - Nowy układ nie pogorszy też płynności ruchu na skrzyżowaniu Sobieskiego. GDDiA pozytywnie zaopiniowała to rozwiązanie, biorąc pod uwagę nie tylko skrzyżowanie przy Galerii Rumia, ale także przy dworcu. Część samochodów która z Janowa jedzie na Szmeltę, Zagórze czy do Gdyni po przejechaniu przez tunel zmniejszy liczbę aut zjeżdżających od strony dworca na skrzyżowaniu przy Galerii, a wyeliminowanie ruchu pieszego poprawi przepustowość obu skrzyżowań.

Jednak zdaniem Kazimierza Klawitera, radnego Samorządności, tunel Piłsudskiego to czwartorzędny problem.

Nawet, jeśli powstanie, nie zburzy przestrzeni, za to jest nonsensem z powodów finansowych – uważa radny. - Główny mój zarzut: nie można robić planu miejscowego dopóki nie ma się koncepcji programowo-przestrzennej, czyli tego, co i gdzie ma być. Rumia jest rozproszona, nie da się w ten sposób budować tożsamości miasta. Każda przestrzeń musi być spójna, harmonijna i logiczna, a tej logiki w mieście brakuje. Tu wszystko jest dziełem przypadku. Brakuje centrum administracyjnego i kulturowego, czyli środka ciężkości miasta.

Zdaniem radnego, naturalne centrum miasta zbiega się na osi ulic Dąbrowskiego i Starowiejskiej. Według burmistrz są takie trzy miejsca w mieście: skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Starowiejskiej, w obecnym miejscu urzędu miasta oraz przy ulicy Chełmińskiej.

Żeby wykonać rzetelną analizę wyboru miejsca na centrum trzeba uchwalić plan centrum i w studium, nad którym teraz pracujemy - wybrać lokalizację ratusza – mówi burmistrz. E. Rogala-Kończak przyznaje także, że zabudowa Rumi nie jest spójna. To wynik braku planów zagospodarowania miasta, w poprzedniej kadencji też nie było współpracy przy uchwalaniu planów – dodaje.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rumia.naszemiasto.pl Nasze Miasto