Zgodnie z założeniami tzw. Droga Trzech Powiatów ma połączyć ul. Pucką w Gdyni z ul. Żołnierzy I Dywizji Wojska Polskiego w Rumi. Inwestycja jest niezbędna do skomunikowania kilkuset hektarów terenów przemysłowo-usługowych, które znajdują się w obszarze Doliny Logistycznej będącej naturalnym zapleczem dla Portu Gdynia. Droga Trzech Powiatów, wraz z Drogą Czerwoną, stanowią więc niezbędny do zapewnienia odpływu towarów i usług układ komunikacyjny.
Droga Trzech Powiatów miałaby przebiegać po, obecnie częściowo niedostępnej dla użytkowników, tzw. popiołówce – drodze technicznej należącej do spółki PGE Energia Ciepła. Przygotowania do realizacji tej inwestycji nabrały realnych kształtów w 2017 roku, wówczas pięć samorządów – Gdynia, Rumia, Starostwo Powiatowe w Wejherowie, Starostwo Powiatowe w Pucku oraz gmina Kosakowo – zobowiązało się m.in. do pokrycia kosztów wykonania dokumentacji technicznej oraz podjęcia wspólnych starań o dofinansowanie budowy drogi. Kolejnym krokiem jest podpisane niedawno porozumienie, którego celem jest ustalenie zasad współpracy pomiędzy samorządami oraz rozpoczęcie prac związanych z przygotowaniem obszernej dokumentacji koncepcyjnej. Liderem projektu jest Rumia.
– Specjalnie na potrzeby tego przedsięwzięcia powołaliśmy pełnomocnika. Szczegóły techniczne drogi, liczba pasów ruchu czy jezdni będą wynikały z analiz, które są częścią planowanej koncepcji. W tym momencie możemy określić jedynie długość drogi, będzie ona wynosić niespełna 7 kilometrów – informuje Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.
Zielone światło dla Drogi Czerwonej
Równolegle Rumia, współdziałając z Portem Gdynia, aktywnie włączyła się w prace na rzecz budowy Drogi Czerwonej. Realizacja tego przedsięwzięcia, zgodnie z wprowadzoną w 2019 roku nowelizacją ustawy o portach i przystaniach morskich, ma być finansowana przez rząd. Jest to niezwykle istotna inwestycja, która umożliwi połączenie portu oraz terenów Doliny Logistycznej z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A1.
– Ze strony Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej czynione są wszelkie starania na rzecz doprowadzenia, w możliwie najkrótszym terminie, do realizacji tej bardzo potrzebnej inwestycji drogowej – zapewniała na początku września Anna Moskwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Drogę Czerwoną należy postrzegać jako inwestycję komplementarną do wielu innych przedsięwzięć, bez której nie uda się w pełni wykorzystać potencjału Portu Gdynia oraz jego poszczególnych interesariuszy, także tych w najbliższym, lokalnym otoczeniu – dodaje.
– Liczymy na szybką realizację obietnic rządowych o wybudowaniu Drogi Czerwonej. Połączenie jej z Drogą Trzech Powiatów pozwoli mieszkańcom Rumi na łatwy dojazd do obwodnicy, a nasze tereny inwestycyjne staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla inwestorów – podkreśla burmistrz Pasieczny.
Budowa Drogi Trzech Powiatów przyniesie bezpośrednie korzyści mieszkańcom niemal całej Doliny Logistycznej, a więc nie tylko Rumi, ale i Gdyni, Kosakowa, Redy, Wejherowa czy Gniewina. Będzie ona stanowić nowe połączenie w kierunku Półwyspu Helskiego, a po wybudowaniu Drogi Czerwonej stanie się istotnym elementem połączeń drogowych komunikujących północne gminy z siecią dróg ekspresowych. Inwestycja przysłuży się więc również powiatowi puckiemu, usprawniając ruch turystyczny oraz umożliwiając dojazd z Portu Gdynia do portu we Władysławowie. Przebiegająca przez trzy powiaty droga z pewnością odciąży także najczęściej uczęszczane dotychczas połączenia, takie jak: Dąbrowskiego – Hutnicza czy Sobieskiego – Morska. W ramach inwestycji powstanie także ścieżka rowerowa, która będzie najszybszym i najbezpieczniejszym połączeniem rowerowym z Gdynią.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?