Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Pomorza coraz łatwiej wyruszyć w świat

Kazimierz Netka
Wiceprezes korporacji Doraco Sławomir Bautembach wmurowuje akt erekcyjny pod budowę hangaru dla samolotów na lotnisku w Gdańsku Rębiechowie. 	Fot. Adam Warżawa
Wiceprezes korporacji Doraco Sławomir Bautembach wmurowuje akt erekcyjny pod budowę hangaru dla samolotów na lotnisku w Gdańsku Rębiechowie. Fot. Adam Warżawa
W siarczystym mrozie i przy silnym wietrze zaczął się wczoraj na gdańskim lotnisku cykl kilkuletnich inwestycji. Zainaugurowało te przedsięwzięcia wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę hangaru dla samolotów.

W siarczystym mrozie i przy silnym wietrze zaczął się wczoraj na gdańskim lotnisku cykl kilkuletnich inwestycji. Zainaugurowało te przedsięwzięcia wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę hangaru dla samolotów.

Rozbudowa ta ma na celu przystosowanie gdańskiego portu lotniczego do obsługi 5 milionów pasażerów rocznie. Taki ruch zostanie osiągnięty za ok. 10 lat. Pierwszy milion zostanie przekroczony w bieżącym roku. Wczoraj też nadeszła dobra wiadomość od Wizz Air. Ten przewoźnik od 7 czerwca zaczyna loty z Gdańska do Kolonii.
- Hangar będzie służyć garażowaniu samolotów i ich obsłudze - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Nakłady na to wyniosą 4,8 mln zł, a finał nastąpi 19 czerwca 2006 roku. Przed hangarem ułożona zostanie płyta postojowa, kosztem 750 tys. zł. Wykonawcą zadania jest korporacja budowlana Doraco, którą wybrano w drodze przetargu. Hangar przeznaczony jest dla samolotów wielkości Boeinga i Airbusa oraz mniejszych.
Pod aktem erekcyjnym widnieją nazwiska: marszałka województwa pomorskiego - Jana Kozłowskiego, wojewody pomorskiego - Piotra Ołowskiego, prezydentów: Gdańska - Pawła Adamowicza, Gdyni - Wojciecha Szczurka, Sopotu - Jacka Karnowskiego oraz dyrektora Państwowego Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze - Pawła Łatacza i prezesa zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy - Włodzimierza Machczyńskiego.
W sumie, na lotniskowe inwestycje przeznaczono w bieżącym roku ponad 21 mln złotych. Wśród planowanych zadań są m.in.: dostosowanie kosztem 7 mln zł terminalu pasażerskiego do wymogów Porozumienia z Schengen (dotyczącego zniesienia kontroli na granicach) i rosnącego ruchu lotniczego; budowa za 3,9 mln zł biurowca dla rosnącej liczby kontrahentów współpracujących z Portem Lotniczym Gdańsk oraz świadczących usługi dla klientów korzystających z transportu lotniczego; modernizacja terminalu Cargo wraz z elewacją - za 600 000 zł; przygotowanie projektu budowlanego nowego terminalu pasażerskiego - koszt 1 mln zł; przebudowa wjazdu oraz Biura Przepustek Służby Ochrony Lotniska - za 800 tys. zł; zakup nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, koszt: 550 tys. zł.
Władze Portu Lotniczego Gdańsk spodziewają się, że poza wzrostem liczby pasażerów na otwartych już w 2005 roku połączeniach lotniczych kolejnym impulsem będzie uruchomienie wraz z letnim rozkładem lotów 2006 aż siedmiu nowych połączeń lotniczych z Gdańska do atrakcyjnych miast w Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Szwecji, obsługiwanych przez czterech tanich przewoźników lotniczych: Centralwings, Germanwings, Ryanair i Wizz Air. Oznacza to zwiększenie ruchu lotniczego w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy o 22 loty tygodniowo.
Spółka prowadzi rozmowy na temat uruchomienia kolejnych połączeń, krajowych i zagranicznych. Bardzo prawdopodobne, że już w bieżącym roku będzie można polecieć z Gdańska codziennie do Berlina - mówi prezes Włodzimierz Machczyński. - Pięć razy w tygodniu zaś do Krakowa i Wrocławia.
Połączenia lotnicze Gdańska
Aktualna siatka połączeń obejmuje loty do 11 portów. Do: Warszawy (LOT) - ok. 50 tygodniowo, Hamburga (LOT) - 7 tygodniowo, Frankfurtu (LOT) - 14 tygodniowo, Monachium (Lufthansa) - 14 tygodniowo, Kopenhagi (SAS) - 25 tygodniowo, Londynu Luton (Wizz Air) - 10 tygodniowo, Dortmundu (Wizz Air) - 6 tygodniowo, Sztokholmu Skavsta (Wizz Air) - 3 tygodniowo, Frankfurtu Hahn (Ryanair) - 4 tygodniowo, Londynu Stansted (Ryanair) - 7 tygodniowo i do Oslo (Norwegian Air) - 2 tygodniowo.
Od nowego, letniego rozkładu lotów, Gdańsk uzyska połączenia z: Dublinem (Centralwings), Edynburgiem (Centralwings), Glasgow Prestwick (Wizz Air), Kolonią i Bonn (Germanwings), Liverpoolem (Wizz Air), Sztokholmem Skavsta (Ryanair), Kolonią (Wizz Air, od 7 czerwca) - po 3 loty tygodniowo oraz z Hamburgiem i Lubeką (Wizz Air) - 4 połączenia w tygodniu. Większość ww. połączeń obsługiwanych jest i uruchamianych przez tanich przewoźników lotniczych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto