Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To już 50 lat komunikacji miejskiej w Rumi! Tak kiedyś wyglądały autobusy. Zobaczcie archiwalne zdjęcia

OPRAC.: ab / UM Rumia / Mariusz Józefowicz / Olgierd Wyszomirski
Jelcz Car 043, nr inw. 23284. Rumia, ul. Starowiejska. Druga połowa lat 70. XX w.
Jelcz Car 043, nr inw. 23284. Rumia, ul. Starowiejska. Druga połowa lat 70. XX w. Ludwik Bach (ze zbiorów UM Rumia)
26 lipca Rumia obchodziła 50-lecie komunikacji miejskiej. Pierwszy kurs z pasażerami odbył się właśnie tego dnia w 1972 roku. Wówczas zaczęła funkcjonować linia autobusowa 153, łączącą pętlę przy ul. Partyzantów z dworcami w Rumi i Redzie. Linię obsługiwał jeden autobus z częstotliwością co 30 minut, a bilety jednorazowe sprzedawał w autobusie konduktor. W galerii znajdziecie archiwalne zdjęcia wraz z opisem. Autorami poniższego opracowania są prof. Olgierd Wyszomirski oraz Mariusz Józefowicz, specjaliści do spraw transportu.

Komunikację miejską w Rumi uruchomiono 26 lipca 1972 r. Funkcjonować zaczęła wówczas linia autobusowa 153, łączącą pętlę przy ul. Partyzantów z Dworcem PKP w Rumi oraz z Dworcem PKP w Redzie. Trasa linii została poprowadzona w Rumi ulicami: I Dywizji Wojska Polskiego, Starowiejską i drogą krajową nr 52 (ob. droga krajowa nr 6, ul. Grunwaldzka) oraz ul. Gdańską w Redzie. Linię obsługiwał jeden autobus z częstotliwością co 30 min.

W pierwszych dniach funkcjonowania linii bilety jednorazowe sprzedawał w autobusie konduktor. Po kilku dniach, z dniem 1 sierpnia, linia została pozbawiona obsługi konduktorskiej. Pasażerowie mogli nabywać bilety jednorazowe tylko w kioskach Ruchu, natomiast miesięczne – w punkcie ich sprzedaży w Gdyni przy ul. Śląskiej.

Przegląd najciekawszych wydarzeń w powiecie wejherowskim

Imprezownik powiatu wejherowskiego [lipiec 2022]: gdzie się ...

Już pod koniec następnego roku, 8 grudnia, powstała kolejna linia – 160, łączącą Kazimierz z Rumią i Redą. Autobusy tej linii zawracały w Kazimierzu za skrzyżowaniem z drogą prowadzącą do Dębogórza, na poszerzonym fragmencie drogi do Pierwoszyna. Wybrane kursy linii 160 zostały skierowane do Bazy Centrali Produktów Naftowych w Kazimierzu (późn. Baza B CPN w Dębogórzu przy dzisiejszej ul. Rumskiej) oraz do Bazy C CPN w Dębogórzu (przy dzisiejszej ul. Kwietniowej).

Z kolei w Redzie trasą linii 160 objęto nowe rejony miasta. Autobusy tej linii zostały skierowane ulicami Gdańską i Pucką do nowej pętli w Ciechocinie, zlokalizowanej za przejazdem kolejowym na linii kolejowej Reda – Hel. Linię obsługiwały 3 autobusy, zapewniając częstotliwość co ok. 20 min.

W związku z uruchomieniem linii 160, ograniczono do godzin szczytów przewozowych funkcjonowanie linii 153, której trasa w całości pokrywała się z częścią trasy nowo uruchomionej linii. Zachowana została obsługa linii jednym autobusem z częstotliwością co 30 min. Z dniem 6 marca 1974 r. w godzinach porannego szczytu przewozowego wprowadzono do obsługi linii 153 drugi autobus, co pozwoliło na zwiększenie częstotliwości do 15 min.

Trzecią w kolejności linią komunikacji miejskiej, której trasa objęła Rumię, była linia sezonowa 301, uruchomiona 29 czerwca 1975 r., łącząca Dworzec PKP w Rumi z Rewą, przez: Kazimierz, Pierwoszyno i Mosty. Linia 301 funkcjonowała codziennie w okresie letnich wakacji szkolnych.

Kolejne zmiany w ofercie przewozowej komunikacji miejskiej w Rumi miały miejsce w 1977 r. Z dniem 11 lipca uruchomiona została nowa linia autobusowa 188, na trasie z pętli przy ul. Partyzantów do pętli na osiedlu Szmelta w południowej części miasta ulicami: I Dywizji Wojska Polskiego, 1000-lecia, Czerwonych Kosynierów (ob. Kosynierów), Żwirki i Wigury, Roszczynialskiego i Starowiejską, do Dworca PKP w Rumi i następnie ulicami: Sobieskiego, Sabata, Batorego i Kamienną.

Trasa powrotna realizowana była z pominięciem ulicy Batorego. Do obsługi linii skierowane zostały w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych 2 autobusy, kursujące rano co 18 min i popołudniu co 20 min. Poza godzinami szczytów zapewniono częstotliwość co 40 min, angażując jeden autobus. W tym samym roku, z dniem 20 października, wydłużono trasę linii 153 do Redy-Ciechocina. Zachowano szczytowy charakter linii, zapewniając jej obsługę w godzinach porannego szczytu przewozowego co 20 min i popołudniowego co 40 min.

Ponieważ autobusom trudno było punktualnie realizować rozkład jazdy, z dniem 27 października, wydłużono czas wybranych kursów, a z dniem 2 czerwca 1979 r. – już wszystkich, do 44 min, odpowiednio zmniejszając częstotliwość odjazdów. Z dniem 11 lutego 1983 r. wycofano z obsługi linii 153 jeden autobus, oferując tym samym w obu szczytach przewozowych jednakową częstotliwość kursów co 44 min.

W 1978 r. nastąpiły niewielkie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Rumi. Z dniem 23 września wydłużono jedynie część kursów linii 160 do pralni garnizonowej jednostki wojskowej, zlokalizowanej w lesie przy drodze prowadzącej z Kazimierza do Dębogórza-Wybudowania.

W 1982 r., z dniem 1 września, połączenie z centrum miasta i dworcem kolejowym nową linią 168 uzyskało budowane osiedle w północnej części Janowa. Autobusy linii 168 kursowały na trasie okrężnej z dworca kolejowego w Rumi, ulicami: Starowiejską, Wybickiego, Paderewskiego, Dąbrowskiego, Świerczewskiego (ob. Piłsudskiego), Świętojańską, 22 Lipca (ob. Ormińskiego), dookoła osiedla Janowo ulicami: Dąbrowskiego i Gdańską oraz ponownie ulicami: 22 Lipca, Świętojańską, Świerczewskiego, Dąbrowskiego, Paderewskiego, Wybickiego i Starowiejską do Dworca PKP w Rumi.

Przebieg trasy poprowadzony ulicami: Paderewskiego, Świerczewskiego, Świętojańską i 22 Lipca wynikał z braku istnienia ulicy Dąbrowskiego na całej jej dzisiejszej długości. Do obsługi linii przeznaczono w dni powszednie 2 autobusy w porannym i popołudniowym szczycie przewozowym, kursujące co 13 min i jeden autobus poza szczytami przewozowymi, kursujący co 26 min.

Kolejna linia komunikacji miejskiej, obsługująca osiedle Janowo – 145, uruchomiona została 15 marca 1983 r. Autobusy tej linii, rozpoczynały i kończyły bieg przy przystanku SKM Rumia Janowo kursując po osiedlu okrężnie ulicami: Portową, Dokerów, Gdańską, Pomorską, Dąbrowskiego i z powrotem ul. Gdańską do przystanku SKM w Janowie. Do obsługi linii skierowano jeden autobus, kursujący w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych co 12 min.

Kolejna linia komunikacji miejskiej, obsługująca osiedle Janowo – 145, uruchomiona została 15 marca 1983 r. Autobusy tej linii, rozpoczynały i kończyły bieg przy przystanku SKM Rumia Janowo kursując po osiedlu okrężnie ulicami: Portową, Dokerów, Gdańską, Pomorską, Dąbrowskiego i z powrotem ul. Gdańską do przystanku SKM w Janowie. Do obsługi linii skierowano jeden autobus, kursujący w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych co 12 min.

W 1988 r., z dniem 14 maja, linia R została wydłużona w Gdyni do Karwin, pętli przy ul. Nowowiczlińskiej. Zapewniono obsługę tej linii w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych co 15 min, w pozostałych godzinach oraz w soboty, niedziele i święta co 30 min. Linia 153 przestała obsługiwać Redę, gdy 19 września 1988 r. całkowicie zmieniono jej trasę. W tym dniu autobusy tej linii zostały skierowane na trasę łączącą pętlę przy ul. Górniczej w Rumi z Dębogórzem-Wybudowaniem ulicami: Sobieskiego, Starowiejską i Dębogórską, z zajazdem pod Dworzec PKP w Rumi.

Na początku lat 90. zamierzano uporządkować numerację linii gdyńskiej komunikacji autobusowej i jednocześnie zracjonalizować trasy niektórych z nich. Przedsięwzięcie to w pełnym zakresie udało się zrealizować tylko w Rumi. Z dniem 23 kwietnia 1990 r., likwidacji uległy linie: 145, 153, 160, 168 i 188, a w ich miejsce uruchomiono linie: 81, 82, 83, 84 i 85. Linia 81 połączyła Dworzec PKP w Rumi z Bazą CPN w Kazimierzu ulicami Starowiejską i I Dywizji Wojska Polskiego, linia 84 – Dworzec PKP w Rumi z przystankiem SKM w Janowie przez osiedle Janowo, a w miejsce linii: 153, 160 i 188 uruchomiono odpowiednio linie: 82, 83 i 85.

Na poszczególnych liniach wprowadzono zróżnicowane częstotliwości kursowania autobusów. Linię 81 obsługiwał we wszystkie dni tygodnia 1 autobus ze stałą częstotliwością co 45 min, linię 82 – także 1 autobus ze stałą częstotliwością co 40 min. Na linii 83 kursowały w dni powszednie w szczytach przewozowych 3 autobusy co 16 min, w pozostałych okresach i w dni świąteczne 2 autobusy co 24 min, na linii 84 odpowiednio 3 co 12 min i 1 co 36 min, wreszcie na linii 85 odpowiednio 2 co 22-25 min i 1 co 44-50 min.

Linie 81 i 82 z dniem 1 października 1991 r. zostały zastąpione jedną linią pod numerem 86 z Rumi Dworca PKP do Dębogórza-Wybudowania i Kazimierza ulicami: Starowiejską, Wybickiego, Derdowskiego i Dębogórską do pętli i z powrotem tą ulicą oraz ul. I Dywizji Wojska Polskiego do Kazimierza. W drodze powrotnej z Kazimierza do Dworca PKP w Rumi trasa linii nie obejmowała już Dębogórza-Wybudowania.

Wybrane kursy na linii 86 zaplanowano z pętli przy ul Górniczej w Rumi. Linię obsługiwał jeden autobus z częstotliwością co 48 min. Od 1 czerwca 1994 r. linię 86 wycofano z Kazimierza, pozostawiając ją na trasie do Dębogórza-Wybudowania.

W 1991 r. uruchomiona została także linia 88, łącząca pętlę przy ul. Górniczej w Rumi z położonym po drugiej stronie linii kolejowej Gdynia – Wejherowo krańcem, zlokalizowanym przy przystanku SKM Rumia Janowo. Linia 88 miała zapewnić mieszkańcom osiedla Janowo dojazd na cmentarz, po likwidacji przejazdu kolejowego w ciągu ul. Gdańskiej w tej części miasta.

W dniu 8 marca 1992 r. wydłużono z Kazimierza do pl. Kaszubskiego w Rumi trasę linii 173, uruchamiając drugie, po linii R, bezpośrednie połączenie komunikacją miejską z Gdynią. Linia zaczęła funkcjonować w relacji: Gdynia pl. Kaszubski – Rumia pl. Kaszubski, z częstotliwością co 50-55 min w dni powszednie w szczytach przewozowych i co 105 min poza tymi szczytami oraz w soboty, niedziele i święta.

W 1992 r. MZK w Wejherowie uruchomił linię 9 z Dworca PKP w Rumi do pętli w Redzie-Ciechocinie, jako połączenie nie utrzymywane przez Rumię. Jednocześnie z dniem 1 sierpnia 1992 r. likwidacji uległa linia 83, łącząca Redę-Ciechocino z Rumią, a w jej miejsce uruchomiona została linia 89 na skróconej trasie z Dworca PKP w Rumi do pętli przy ul. Partyzantów.

W 1993 r. pierwsze zmiany w ofercie przewozowej w Rumi miały miejsce już 16 stycznia. W tym dniu zlikwidowano linię 88, a trasę linii 84 ograniczono wyłącznie do relacji: SKM Janowo – osiedle Janowo, ulicami: Kolejową, Obrońców Westerplatte, Gdańską, Pomorską, Dąbrowskiego, Gdańską, Obrońców Westerplatte i Kolejową. Z dniem 21 marca 1993 r. ponownie uruchomiono linię 83 na trasie łączącej Rumię z Redą, jednak jej kraniec w Redzie zlokalizowano przy Dworcu PKP. Jednocześnie zlikwidowano linię 89.

Z kolei z dniem 4 maja wydłużono w Gdyni trasę linii R przez Dąbrowę do pętli w Wielkim Kacku przy Polifarbie, nie zmieniając częstotliwości kursowania autobusów. W kolejnych latach częstotliwość na linii R sukcesywnie rosła. I tak w 1995 r. w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego autobusy linii R kursowały już co 7-8 min, a w godzinach szczytu popołudniowego co 10 min. W okresie Wszystkich Świętych w 1993 r. uruchomiono linię specjalną 706, łączącą cmentarz w Starej Rumi i Cmentarz Komunalny w Rumi z tamtejszym Dworcem PKP.

W 1994 r., z dniem 1 czerwca, ponownie wydłużono trasę linii 173, którą poprowadzono ul. Derdowskiego do Dworca PKP w Rumi i dalej ul. Sobieskiego do Dworca PKP w Gdyni-Chyloni. W tym samym dniu wycofano autobusy linii 86 z zajazdu do Kazimierza.

W 1995 r. miały miejsce kolejne zmiany w ofercie przewozowej w komunikacji miejskiej w Rumi. Z dniem 11 stycznia uruchomiono w Rumi pierwszą linię nocną. Autobusy oznaczone numerem 430 zaczęły kursować z pętli przy Polifarbie w Gdyni Wielkim Kacku przez osiedle Janowo i Dworzec PKP w Rumi do Dworca PKP w Redzie.

Natomiast z dniem 19 stycznia zaczęła funkcjonować druga linia pospieszna w Rumi – J, na trasie z pętli przy ul. Partyzantów, przez osiedle Janowo, Dworzec PKP w Rumi, Redę do szpitala w Wejherowie. Do obsługi linii J skierowano we wszystkie dni tygodnia 2 autobusy, zapewniając częstotliwość ich kursowania co 60 min. Funkcjonowaniem nowej linii nie objęto godzin wieczornych. Odpowiedzią na uruchomienie przez ZKM w Gdyni linii J było utworzenie linii 10 obsługiwanej przez MZK w Wejherowie na identycznej trasie, spod Dworca PKP w Rumi przez Redę do szpitala w Wejherowie.

Linia ta przestała obsługiwać Rumię od 1 maja 1996 r., jej trasę skrócono do Dworca PKP w Redzie. Z kolei we wrześniu 1995 r. uruchomiono w Rumi drugą linię nocną 473, funkcjonującą w relacji z Dworca PKP w Rumi do bazy autobusowej na Pogórzu Dolnym w Gdyni, trasą linii 173, w ramach której realizowany był kurs zjazdowy.

W 1996 r., z dniem 1 maja, na linii J podwojono częstotliwość kursowania autobusów w porannym szczycie przewozowym do 30 min oraz wydłużono okres jej funkcjonowania do godzin wieczornych. Natomiast z dniem 6 lipca, uruchomiono sezonową linię pospieszną M, funkcjonującą w okresie letnich wakacji szkolnych na trasie z Dworca PKP przez: osiedle Janowo, pętlę przy ul. Partyzantów, Kazimierz, Pierwoszyno i Mosty do Rewy, przez kilka lat tylko w soboty, niedziele i święta, a od 2002 r. – także w dni powszednie.

Od 18 lipca 1996 r. w związku z przebudową ul. Tysiąclecia przez okres 4 miesięcy zmieniona była trasa linii 85, którą na odcinku pomiędzy Dworcem PKP w Rumi a pętlą przy ul. Partyzantów poprowadzono ulicami Starowiejską i I Dywizji Wojska Polskiego. Aby umożliwić dojazd do przystanków pozbawionych tymczasowo obsługi uruchomiono linię 385 w relacji Dworzec PKP – ul. Kościuszki.

W 1997 r., z dniem 22 marca, na linii J zapewniono 30 min częstotliwość kursowania autobusów w dni powszednie także w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. Funkcjonującej w okresie Wszystkich Świętych linii autobusowej specjalnej 706 zmieniono oznaczenie na 507 i dodatkowo objęto jej trasą osiedle Janowo.

W dniu 9 marca 1998 r. ponownie uruchomiono linię autobusową 89, tym razem na trasie z ul. Okrzei przez pętlę przy ul. Partyzantów do Dworca PKP w Rumi. Relację tej linii zmieniono z dniem 8 czerwca, łącząc Dworzec PKP z pętlą przy ul. Partyzantów, trasą linii 85. Ze względu na brak wystarczającego popytu linia przestała funkcjonować wraz z rozpoczęciem letnich wakacji szkolnych.

W 1999 r. od 2 kwietnia przez około miesiąc, z powodu remontu skrzyżowania ulicy Starowiejskiej i I Dywizji Wojska Polskiego, autobusy linii J skierowane zostały od strony Wejherowa do pętli na pl. Kaszubskim w Rumi, natomiast trasy linii 83 i 173 wyznaczono ulicami: Roszczynialskiego, Żwirki i Wigury, Tysiąclecia i I Dywizji Wojska Polskiego (jak w przypadku linii 85). Z dniem 1 września 1999 r. ZKM w Gdyni uruchomił, na zlecenie Gminy Wejherowo, nową linię 88, łącząca Dworzec PKP, osiedle Szmelta i miejscowość Łężyce w gminie Wejherowo. Wybrane kursy skierowane zostały przez pętlę przy ul. Górniczej, do której w okresie Wszystkich Świętych uruchomiono dodatkowo linię 373 z Dworca PKP w Gdyni-Chyloni.

W 2000 r. kolejny raz zmieniła się trasa linii R w Gdyni. Skierowano ją, z dniem 30 października, do osiedla Kacze Buki, z częstotliwością kursowania autobusów w dni powszednie w okresie roku szkolnego w godzinach porannego szczytu przewozowego co 6 min i popołudniowego co 7-10 min. W grudniu w okresie przedświątecznym zaczęła funkcjonować bezpłatna linia autobusowa 3, łącząca osiedle Janowo ulicami Dąbrowskiego i Sobieskiego z hipermarketem Hit w Gdyni-Cisowej.

Linia ta została uruchomiona ponownie 1 kwietnia 2001 r. pod już zunifikowanym w sieci ZKM w Gdyni oznaczeniem – 03, dedykowanym liniom bezpłatnym dla pasażerów, wyróżniającym się cyfrą 0 z przodu. Kilka miesięcy później, 11 sierpnia 2001 r., uruchomiono kolejną wersję tej linii, oznaczoną numerem 04, łączącą Hipermarket Hit w Gdyni-Cisowej z osiedlem przy ul. Łąkowej w Redzie, skróconą jeszcze w tym samym roku do Dworca PKP w Redzie.

W 2001 r., z dniem 1 sierpnia, wydłużono, na okres niespełna roku, trasę linii 88 dwoma wybranymi kursami do miejscowości Koleczkowo, a dwa miesiące później uruchomiono linię 288, która połączyła Rumię z pętlą przy centrum handlowym Euromarket w Gdyni-Karwinach przez Łężyce i gdyńskie Wiczlino. W okresie Wszystkich Świętych obsługę cmentarza w Starej Rumi i Cmentarza Komunalnego zaczęła zapewniać linia autobusowa zwykła 386, zamiast linii specjalnej 507.

W 2001 r. miała miejsce zmiana granic administracyjnych Rumi, polegająca na przyłączeniu do tego miasta wsi Kazimierz. Decyzja ta kilka miesięcy później została unieważniona i 1 stycznia 2002 r. przywrócono granice miasta Rumi i gminy Kosakowo sprzed zmian. Także w styczniu 2002 r. zlikwidowano osiedlową linię 84 funkcjonującą w Janowie, a od 17 czerwca 2002 r. autobusy linii 88 ponownie kończyły bieg we wszystkich kursach na pętli w Łężycach.

Od 31 sierpnia 2002 r. wybrane kursy linii 86 objęły swoją trasą ulice: Sabata, Batorego, św. Józefa i Kamienną na osiedlu Szmelta, wspomagając w godzinach dowozów i odwozów uczniów linie 88 i 288. Jednocześnie w niedziele i święta skierowano wybrane kursy linii 86 z Dębogórza-Wybudowania do Rumi przez Kazimierz.

Z dniem 23 kwietnia 2003 r. zrezygnowano z dodatkowej obsługi osiedla Szmelta autobusami linii 86, a 1 lipca 2003 r. zmodyfikowano trasę linii 288, rezygnując z obsługi Wiczlina, Dąbrowy i Karwin w Gdyni, wyznaczając jednocześnie nowy kraniec linii przy Dworcu PKP w Gdyni-Chyloni.

W 2004 r. dokonano niewielkiej korekty przebiegu trasy linii 83 w Rumi, prowadząc ją na odcinku Dworzec PKP – pętla przy ul. Partyzantów trasą linii 85. Ponadto zmodyfikowano także trasę linii pospiesznej sezonowej M, kierując ją, najpierw tylko wybranymi kursami, a później wszystkimi, przez Dębogórze i Kosakowo.

W 2005 r. zmieniona została trasa bezpłatnej linii 03, którą poprowadzono dodatkowo ulicami Starowiejską i Dębogórską w Rumi. Przestała jednocześnie funkcjonować linia bezpłatna 04 na trasie z Gdyni do Redy.

Linia 83 z Rumi do Dworca PKP w Redzie została zlikwidowana 31 stycznia 2006 r. Natomiast z dniem 6 maja 2006 r. uruchomiona została sezonowa linia 383, funkcjonująca w soboty, niedziele i święta od maja do października, łącząca okrężnie pętlę przy ul. Górniczej z Dworcem PKP, osiedlem Janowo, pętlą przy ul. Partyzantów i ul. Tysiąclecia.

W 2006 r. w sieci ZKM w Gdyni dokonano także zmiany oznaczeń linii nocnych, z trzycyfrowych obowiązujących od lat 80. XX w., rozpoczynających się od cyfry 4 na literowo-cyfrowe z literą N na początku. Zmiany oznaczeń linii nocnych miały miejsce też w Rumi, oznaczenie 430 zmienione zostało na N30.

W 2008 r. likwidacji uległa bezpłatna linia 03 z Rumi do hipermarketu Tesco w Gdyni-Cisowej. Istotną zmianą w ofercie przewozowej komunikacji miejskiej w Rumi było uruchomienie 10 kwietnia 2010 r. linii 87, łączącej osiedle Janowo z Centrum Handlowym Auchan Port Rumia. Była to pierwsza linia w Rumi, której trasa pomijała centrum przesiadkowe przy Dworcu PKP w Rumi.

Już 3 stycznia 2011 r. nastąpiła nieznaczna modyfikacja trasy tej linii, polegająca na rezygnacji z obsługi ulicy Różanej i Kosynierów. Linię obsługiwał 1 autobus z częstotliwością co 60 min. Z dniem 26 czerwca, linię pospieszną M skierowano z Rumi do Rewy wszystkimi kursami przez Dębogórze i Kosakowo.

Z dniem 1 maja 2011 r. zlikwidowany został wariant trasy linii J realizowany w kursie późnowieczornym do pętli przy ul. Partyzantów trasą linii 85 (uruchomiony w 1999 r.)

W 2013 r., z dniem 1 czerwca linię 87 w kursach z Janowa SKM do Centrum Handlowego Auchan Port Rumia poprowadzono ulicami: Stoczniowców, Dąbrowskiego, Pomorską, Gdańską i Dąbrowskiego. Natomiast z dniem 9 listopada wprowadzony został nowy wariant trasy linii 86. Z pętli przy ul. Górniczej w kierunku Dębogórza-

Wybudowania wybranymi kursami autobus linii 86 został skierowany ulicami: Towarową, Zbychowską i Grunwaldzką do Dworca PKP w Rumi i dalej stałą trasą. Ponadto wybrane kursy na linii 86 zostały przedłużone z pętli w Dębogórzu-Wybudowaniu do pętli w Dębogórzu przy ul. Słonecznikowej.

W 2014 r., dniem 3 lutego, uruchomiono dodatkowe kursy linii 288 z Rumi Dworca PKP do Gdyni-Chyloni Dworca PKP. Pozostałe nieliczne kursy linii 88 na trasie Rumia Dworzec PKP – Łężyce-Głodówko zaczęły być wykonywane z oznaczeniem 288. W rezultacie linia 88 została zlikwidowana.

Natomiast z dniem 18 października wprowadzone zostały zmiany w funkcjonowaniu linii 87 polegające na uruchomieniu linii w niedziele i święta oraz dodatkowych kursów w dni powszednie i soboty.

W 2017 r, dniem 1 kwietnia, wprowadzona została komunikacja miejska do Starej Rumi, dzięki uruchomieniu nowej linii 84 z Dworca PKP do Centrum Handlowego Auchan Port Rumia ulicami: Chełmińską, Borówkową, Mostową i Lipową.

Wybranymi kursami trasę linii 84 wyznaczono z osiedla Szmelta z ul. Podmokłej. Jednocześnie linię 87 wydłużono do Aquaparku w Redzie. Do obsługi każdej z tych linii przeznaczono jeden autobus, kursujący ze wzajemnie skoordynowaną częstotliwością co 60 min.

W 2020 r. najpierw pod wpływem problemów finansowych gmin związanych z polityką rządu, a następnie z pandemią Covid-19, rozpoczął się okres ograniczania oferty przewozowej, który objął także Rumię. Oszczędności rozpoczęto od linii J i R. Na tej pierwszej, z dniem 11 stycznia, zmniejszona została częstotliwość kursowania autobusów w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych z 30 do 40 min. W rezultacie linię zaczęły obsługiwać 3 autobusy zamiast czterech. Od 2020 r. nie jest uruchamiana sezonowa linia 383.

ZMIENIALI SIĘ PRZEWOŹNICY

W 50-letnim okresie funkcjonowania komunikacji miejskiej w Rumi zadania przewozowe obsługiwali różni przewoźnicy. Pierwsza linia w 1972 r. uruchomiona została przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia. Następnie od 1975 r. do 1989 r. przewozy wykonywane były przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gdańsku, Zakład w Gdyni.

Po jego likwidacji zastąpiło go Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przekształcone w Miejski Zakład Komunikacyjny. Od 28 marca 1992 r. w rumskiej komunikacji miejskiej zatrudniono po raz pierwszy przewoźnika prywatnego – Przedsiębiorstwo Przewozowe Krzysztof Czerwiński, które obsługiwało wybrane zadania na linii 83 w dni robocze i na linii 86 w dni wolne od pracy.

Kolejnych nowych operatorów, w tym prywatnych, zatrudniał powstały w 1992 r. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, który jest do dzisiaj organizatorem usług komunikacji miejskiej w Rumi.

Od tego momentu w ramach podpisywanych kontraktów, a obecnie, stosownie do wyników przetargów, swoje usługi zaczęli świadczyć inni przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Transportowe „Transbus” Ludwik Kuchta, Ornowski Travel Zbigniew Ornowski, Przewozy Autobusowe „Gryf” sp. z o.o. s.k. z Kartuz (obecnie z Żukowa), Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Wejherowie (później Pomorska Komunikacja Samochodowa sp. z o.o., obecnie PKS Gdynia SA), Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Gdańsku (obecnie PKS w Gdańsku sp. z o.o.), Usługi Transportowo- Ślusarskie Tomasz Śliwiński, Autobusowe Linie Prywatne sp. z o.o. z Elbląga, Irex 3 sp. z o.o. z Gdyni z siedzibą w Świętochłowicach i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „BP Tour” Piotr Brewczak z Bełżyc koło Lublina.

Ponadto nieprzerwanie przewozy świadczą w Rumi dwie gdyńskie spółki miejskie – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. z bazą w Kaczych Bukach i Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej sp. z o.o. z zajezdnią na Pogórzu Dolnym w Gdyni.

RÓŻNE MARKI AUTOBUSÓW

W obsłudze komunikacyjnej Rumi wykorzystywane były autobusy różnych marek i typów. W 1972 r. komunikację miejską zainaugurował na linii 153 Jelcz 272 MEX. Od końca lat 70. dominowały Jelcze PR 110. Od 1983 r. wprowadzane były sukcesywnie do eksploatacji standardowe Ikarusy 260.

Z czasem na linii R pojawiły się przegubowe Ikarusy 280, które ją zdominowały. Do eksploatacji na pozostałych liniach weszły standardowe Jelcze M11 i Jelcze L11. W latach 2000. komunikację miejską w Rumi opanowały nowoczesne pojazdy niskopodłogowe. Najpierw na linii R, a potem także na linii J zaczęły jeździć przegubowe Mercedesy O530G Citaro, przewoźnika PKS w Wejherowie i jego następców prawnych.

Poza Mercedesami do obsługi komunikacyjnej Rumi wprowadzone zostały też Neoplany, Many i Solarisy. Przez krótki okres czasu na linii J kursował autobus piętrowy marki MAN. Z kolei do obsługi linii 86 były ekspediowane midibusy. W 2020 r. włączone zostały do eksploatacji na linii 85 w Rumi przez operatora P.A. Gryf dwa nowe autobusy MAN NL280 Lion’s City 12 EfficientHybrid, pierwsze w Polsce pojazdy nowej generacji tej marki. Wyróżnia je zastosowanie napędu hybrydowego w postaci silnika diesla i małego silnika elektrycznego, w celu zmniejszenia poziomu emisji spalin.

Opracowanie tekstu: Mariusz Józefowicz i Olgierd Wyszomirski

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rumia.naszemiasto.pl Nasze Miasto