W Polsce samorządy mają możliwość uchwalenia prawa miejscowego regulującego zasady sytuowania banerów, szyldów oraz innych nośników reklamowych na swoim terenie. Urząd Miasta w Rumi przypomina, że "rada miejska pod koniec czerwca 2017 roku podjęła uchwałę intencyjną o rozpoczęciu prac nad uchwałą krajobrazową."
- W urzędzie powołany został także specjalny zespół koordynujący przygotowania. Celem tych działań jest nie tyle usuwanie reklam, co lokowanie ich w harmonii z ładem przestrzennym, podkreślając walory krajobrazowe miasta - informuje Urząd Miasta w Rumi.
Urząd ocenił skalę problemu
Aby móc ocenić skalę problemu, urząd miasta zlecił przeprowadzenie inwentaryzacji reklam. W ramach przedsięwzięcia wykonano fotorejestrację i skaning laserowy 3D ulic o łącznej długości przekraczającej 32 kilometry. Zinwentaryzowano 4387 nośników reklamy zewnętrznej, a także wykonano kompleksową analizę występowania nośników reklamowych na wybranych odcinkach dróg.
- Zdaniem ekspertów wnioski są jednoznaczne: liczba reklam w przestrzeni publicznej jest znacząca, co powoduje chaos reklamowy – w tym na reprezentacyjnych ulicach Rumi. Ponadto analizy zajęcia pasa drogowego przez reklamy wykazały spory wzrost możliwości pobierania opłat oraz nakładania kar z tego tytułu - czytamy w komunikacie rumskiego urzędu.
Do czasu uchwalenia uchwały krajobrazowej obowiązują zapisy dotyczące reklam, które zostały zawarte w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
– Przygotowując wstępne zapisy uchwały krajobrazowej, bazujemy nie tylko na wynikach przeprowadzonej inwentaryzacji, ale i na doświadczeniach innych miast, które wprowadziły taki dokument w życie. Jednocześnie chcemy, aby wszelkie zmiany zaszły w porozumieniu z mieszkańcami i przedsiębiorcami, stąd konieczność przeprowadzenia konsultacji. Chyba wszystkim zależy, aby kwestia reklam znajdujących się w miejskiej przestrzeni została uporządkowana, dlatego myślę, że wiele osób chętnie podzieli się z nami swoimi przemyśleniami na ten temat – mówi Ariel Sinicki, wiceburmistrz Rumi ds. inwestycji.
Przypomnijmy, że obowiązująca od września 2015 roku Ustawa krajobrazowa, a właściwie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu z dnia 24 kwietnia 2015 r., wprowadza istotne zmiany, które w przyszłości być może uporządkują naszą przestrzeń publiczną. Dzięki uchwałom władze gmin mogą egzekwować sankcje za nieprzestrzeganie warunków umieszczania nośników reklamowych, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam. Takie uchwały już od ponad dwóch lat mają Gdańsk i Sopot. To zasługa współpracy z Obszarem Metropolitalnym, który chcąc przybliżyć i ułatwić proces tworzenia zapisów uchwał krajobrazowych, zainicjował wymianę doświadczeń w tym zakresie. Spotykania grupy ds. uchwał krajobrazowych odbywają się raz w tygodniu. Najważniejszym ich celem jest opracowanie szablonu uchwał krajobrazowych, czyli podstawy prawnej, obejmującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych, a także rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Byłeś świadkiem zdarzenia na terenie Rumi? Daj nam znać! Podziel się zdjęciami z nami i naszymi Czytelnikami. Prześlij je nam na maila ([email protected] lub [email protected]) lub wyślij w wiadomości prywatnej na naszym fanpejdżu - kliknij w baner poniżej i przejdź na naszego Facebooka:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?