– Wybierając szkołę, zobaczyłem, że lekcje fizyki w I LO im. Książąt Pomorskich odbywają się także w specjalnym laboratorium – opowiada Szymon Bębenek, uczeń klasy dwujęzycznej z rozszerzoną matematyką i fizyką. – Pomyślałem, że będzie to naprawdę ciekawym urozmaiceniem. Gdy nadszedł wrzesień i pierwszy raz znalazłem się w pracowni, byłem zdumiony ogromną ilością sprzętu do doświadczeń: palniki, szkło laboratoryjne, zaplecze z przeróżnymi substancjami, nowy sprzęt, wyposażenie – wylicza nastolatek.
Tyle że po niespełna dwóch miesiącach nauki rumska szkoła, podobnie jak wszystkie inne w Polsce, musiała przejść na nauczanie zdalne z powodu koronawirusa. Uczniowie o swoich doświadczeniach mogą więc opowiedzieć przez Internet, ale – ze względu na to jak bardzo laboratorium rozwija ich potencjał – widać, że liczą na szybki powrót i możliwości wykonywania interesujących doświadczeń.
Dodajmy, że dotychczas I LO w Rumi korzystało z laboratorium PG Gdańskiej. Młodzież miała możliwość wykonywania doświadczeń, ale musiała jeździć aż do Gdańska.
– Tak niesamowite laboratorium jest integralnym elementem nauki na profilu chemicznym – mówi Milena Franiak z klasy 2c.
– Oprócz teoretycznych lekcji mamy okazję przeprowadzać różnego rodzaju doświadczenia, które są przydatne, jeśli chcemy zapamiętać materiał – zwraca z kolei uwagę Michalina Elendt z klasy 2c. – Widać, że laboratorium jest przystosowane do wielu typów eksperymentów, nawet tych wymagających.
Skąd w ogóle koncepcja na nowe laboratorium w I LO? Jego budowa była możliwa dzięki modernizacji szkoły.
– Kilka milionów złotych przeznaczył na ten cel nasz organ prowadzący, czyli wejherowskie Starostwo Powiatowe – informuje Lucyna Penkowska, dyrektor I LO w Rumi. – Pierwszy etap zmian obejmował nadbudowę sali gimnastycznej i dotychczasowego łącznika oraz przebudowę części pomieszczeń, a także zamontowanie windy i monitoringu; drugi - m.in. przebudowę poddasza na bibliotekę. Powstało też nowoczesne i przestronne laboratorium z zapleczem technicznym.
Sama sala jest na tyle duża i komfortowa, że może pomieścić ponad 20 osób jednocześnie przeprowadzających różne doświadczenia. W stołach są wbudowane zlewy oraz palniki umożliwiające bezpieczne przeprowadzanie eksperymentów.
– Najszybciej uczymy się poprzez wykonywanie doświadczeń lub badanie zjawisk empirycznie, dlatego powstała idea budowy laboratorium w naszej szkole – tłumaczy Maria Meyer, nauczyciel fizyki w I LO w Rumi. – Pracownia chemiczno–fizyczna została projektowana z myślą o tym, aby zajęcia mogły odbywać się jak najbardziej efektywnie i atrakcyjnie. Lekcje laboratoryjne to fascynująca forma nauki, która mobilizuje do dokładniejszego zrozumienia otaczających nas zjawisk. Podczas doświadczeń uczniowie porównują otrzymywane wyniki z wykładaną teorią, a to uczy samodzielnego wyciągania wniosków i krytycznego oraz twórczego myślenia. Mamy nadzieję, że ta metoda zaowocuje wysokimi wynikami na egzaminie maturalnym, jak i później, na studiach.
STUDIO EURO 2024 ODC. 6
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?